Vaak is me gevraagd of ik na twintig jaar nu eens nooit genoeg krijg van de muziek uit The Phantom of the Opera. Telkens zeg ik daarop volmondig nee. Dit meesterwerk van A.L. Webber ligt me namelijk nog even na aan het hart als toen ik twintig geleden avond na avond, in de eerste bezetting, de hoofdrol vertolkte van Christine in Stuttgart. In deze productie van Joop van den Ende heb ik als het ware mijn eerste schreden gezet in een productie die me nooit zal vervelen en waar ik niet alleen met een goed gevoel aan terugdenk, maar die me vandaag de dag nog inspireert en ik met mij mee draag op mijn levenspad. Deze week is het precies twintig jaar geleden dat ik de première speelde. Toen ik de productie deed was ik op slag verliefd op het mystieke, romantische verhaal en de zielsverrukkende muziek. The Phantom of the Opera is vervlochten met mijn leven en carrière. Elke avond viel ik in katzwijm en met mij het 2.000 mensen tellende publiek. Door de jaren heen is de verliefdheid liefde geworden. Ware liefde, nog wel, die nooit roest. Het begon allemaal na mijn studie aan het Conservatorium in Maastricht en Fontys Muziektheater aan het Conservatorium in Tilburg. Ik wilde naar de opera, belcanto zingen. Net als mijn klasgenoten hield ook ik van popmuziek, maar echt warm liep ik voor de klassieke muziek. Ik speelde piano, zong in koren en droomde van een carrière als klassieke zangeres. Terwijl mijn vriendinnen als nachtbrakers de Zuid-Limburgse discotheken onveilig maakten, moest ik vaak verstek laten gaan vanwege repetities. Terugkijkend nam ik muziek al meteen serieus. Opera Mijn gedrevenheid viel ook de docenten van het Conservatorium in Maastricht op. Ik werd tijdens mijn studie gecast voor diverse producties. Geregeld zong ik in Aken in het koor van de opera. Zo zag ik niet alleen een groot aantal opera’s, ik deed ook - al was het bescheiden - mee. De sfeer en de verbondenheid tussen de muzikanten, zangers en het personeel van de opera vond ik magisch. Terwijl ik bezig was met mijn tentamens hing er op het prikbord op school een oproep voor de Vlaamse versie van the Phantom of the Opera. De lokroep van die productie kon ik niet weerstaan. The Phantom of the Opera van Andrew Lloyd Webber verenigt the best of both worlds: opera én musical. Waarschijnlijk zou ik elk ander aanbod voor een musical- hoe prestigieus ook, hebben laten schieten. Maar tegen the Phantom of the Opera bood ik geen weerstand. Mijn diploma stelde ik een jaar uit. Behalve een plek in het ensemble kreeg ik ook de kans om de rol van Christine te spelen als eerste understudy in de Stadsschouwburg in Antwerpen. Het ensemble en de swings hingen na iedere voorstelling in de kroeg. Ik koos voor mijn studio, want ieder moment kon de telefoon gaan met de boodschap: ‘vanavond vervang jij de hoofdrolspeelster’. Ik leerde eenzaamheid kennen, maar ik omarmde het gevoel in de hoop dat mijn Nokia 3410 met beltegoed rinkelde op mijn kamer in Antwerpen. Rol en leven werden één Ik kende de voorstelling goed omdat één van mijn muzikale voorbeelden in dit genre- Joke de Kruijf- de voorstelling droeg in Scheveningen. Ik had die productie gezien en was meteen verkocht. Dit was de voorstelling die ik wilde doen. Het meeslepende verhaal en de hartverscheurende solo’s van Christine gingen meteen in mijn bloedbaan. Het verhaal was op mijn lijf geschreven. Ik moest dit verhaal vertellen, hoe dan ook. Na afloop van de speeltijd in Antwerpen kreeg ik de kans om mee te doen aan de productie Titantic in Amsterdam. Ik hernam de rol die Celine Purcell speelde tijdens de reprise in de RAI. In die tijd greep ik deze kans aan om te spelen en te stralen. Samen met Jon van Eerd en Danny de Munck was ik in de zomer van 2002 avond aan avond aan boord van de Titanic. In de laatste maand kreeg ik een telefoontje. Daar ging een auditie aan vooraf maar dat telefoontje heeft mijn leven veranderd. Na het behalen van mijn Conservatorium diploma, kreeg ik de unieke kans om auditie te doen voor das Phantom der Oper. In de RAI in de pauze van Titanic kreeg ik een telefoontje. Ik was gecast om als first cast Christine te spelen in het pas door Joop van den Ende geopende theater in Stuttgart. In een maand tijd verhuisde ik vanuit Amsterdam via Kerkrade naar Stuttgart. Het was hard werken. Zes keer per week speelde ik de rol, bijna drie jaar lang. Niet alleen de voorbereiding vergde veel, ook het gefocust blijven was iets wat moest blijven. Het publiek betaalde toen al honderd euro voor een ticket. Ik was als het ware vierentwintig uur per dag zeven dag per week Christine. Rol en leven waren één en dezelfde persoon geworden. Joop van den Ende was er ook vaak om met eigen ogen te zien op welke wijze deze enorme productie gestalte kreeg. Zo’n productie is in beton gegoten. Elke dag doe je exact hetzelfde en geef je als artiest en medewerker van zo’n theater alles wat je in huis hebt. Je kunt het vergelijken met topsport. Zonder ijzeren discipline is het onmogelijk een dergelijke productie te draaien. Tijd voor een sociaal leven is er nauwelijks. Er is enkel de company en die bijzondere muziek. Gerijpte liefde
Veel heb ik geleerd in de honderden voorstellingen die ik speelde. Die tijd ligt achter me, maar de herinnering koester ik. Muzikaal bewandelde ik daarna andere wegen. Ik wilde weg uit die vaste structuur van een musicalproductie. Zo nu en dan verleende ik medewerking aan een opera, zoals aan Don Giovanni van Mozart. Ook wilde ik mijn eigen programma’s maken. Om te groeien moet je je soms losmaken en met vallen en opstaan je eigen pad bewandelen. Nog met enige regelmaat zing ik tijdens concerten in binnen-en buitenland het repertoire uit The Phantom of the Opera. De muziek is door de jaren met me meegegroeid. De zeggingskracht is zelfs voor mij nog groter geworden. Als vrouw, moeder maar ook als zangeres heb ik me ontwikkeld. Hierdoor komt de muziek anders bij me binnen en kan ik er betekenislagen in aanbrengen die ik als jonge vrouw van 24 niet voelde. Je moet liefde hebben gegeven maar ook verloren om met volle overtuigingskracht de magie van de liefde te kunnen bezingen. Muziek die het in zich heeft om met je mee te groeien en bloeien gaat nooit vervelen. De verliefdheid wist zich te bestendigen en werd liefde. Gerijpte liefde. Klassiek Na twintig jaar hebben het verhaal, de enscenering en de muziek niets van hun glans verloren. Musicals -met alle respect- komen en gaan. Sommige producties deinen mee op de golven van modes en hypes. De meeste musicals zijn bedoeld als amusant, entertainment. Niets mis mee. Juist integendeel. Maar net als producties als West Side Story, Les Misérables, A Chorus Line en Evita is The Phantom of the Opera van een diepere betekenis. Het is een productie die beklijft, die bij je blijft en die met recht als klassiek mag worden bestempeld. Ik ben er trots op dat ik mede dankzij The Phantom of the Opera tot diepere inzichten over het leven, de liefde en de muziek ben gekomen.
0 Comments
Leave a Reply. |
AuthorJanine Kitzen Archives
March 2024
Categories |